Basisschool Anne Frank Gorinchem
Basisschool Anne Frank Gorinchem
Als ouder wil je niets liever dan dat je kind een fijne schooltijd heeft, leuke herinneringen maakt en zich ontwikkelt tot een sterke en zelfredzame persoonljkheid. Klaar voor de toekomst! Dat begrijpen we bij de openbare Anne Frankschool maar al te goed. In waar we voor staan én waar we voor gaan, zijn we STERK en dát geven we onze leerlingen mee. Wij geloven namelijk dat de maatschappij om sterke persoonlijkheden vraagt.
'Door STERK voelt iedere leerling zich hier gezien én veilig'Ik nodig je van harte uit om de sfeer te komen proeven. Net als Sara in de video kijk ik ernaar uit om onze school te laten zien en er alles over te vertellen.
Missie
Missie: De Anne Frankschool is al decennia lang een openbare basisschool in de Haarwijk in Gorinchem.We geven goed onderwijs aan alle kinderen in en uit de Haarwijk (en daarbuiten). Ieder kind heeft recht op thuisnabij onderwijs, op een plekje op een school dicht bij je woonplek.
Wij vinden het belangrijk op de Anne Frank dat kinderen groot en sterk worden. Dat groot worden gaat vanzelf, maar om op een positieve manier STERK te worden is meer nodig!
De kernwaarden samen, trots, eerlijk, respect en kwaliteit centraal bij alles wat we doen. Onze missie is dat kinderen STERK de basisschool verlaten: STERK genoeg in hun cognitieve ontwikkeling om een goede start te maken in het voortgezet onderwijs, STERK in het kennen van jezelf en STERK in relatie tot de andere mensen om je heen.
Visie: Wij scheppen een veilig en vreedzaam klimaat, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Onze focus ligt op het geven van goed onderwijs, waarbij we weten dat de kwaliteit van de leerkracht voor een groot deel van invloed is op de kwaliteit van het onderwijs. Als kinderen na 8 jaar onze basisschool verlaten, hebben ze een sterke basis in taal, lezen en rekenen. Alle leerkrachten werken vanuit dezelfde aanpak, en daardoor is het voor de kinderen overzichtelijk en duidelijk. Ieder kind krijgt het onderwijs dat het verdient, waarbij aandacht een sleutelwoord is.
Door veel aandacht te geven aan cultuureducatie (muziek, dans, drama, tekenen en handvaardigheid) en daarin nauw samen te werken met vakdocenten, krijgen de kinderen nét dat extraatje mee: talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling.Ouders brengen hun kind(eren) met vertrouwen naar school en ervaren dat samenwerking een belangrijke voorwaarde is voor de ontwikkeling van ieder kind. De omgeving en partners waarmee wordt samengewerkt weten waar de Anne Frankschool voor staat en kunnen vanuit een gedeelde visie aansluiten bij de gezamenlijke maatschappelijke opdracht: zorgen voor de groei en ontwikkeling van kinderen.
Daarom is ons motto: ‘Wat je aandacht geeft, groeit'.
Vandaar de boom in ons logo, als symbool voor groeien en ontwikkelen.
Visie
Wat zie je terug op de Anne Frankschool?
- Aandacht voor alle kinderen
- Veilig klimaat
- Doorgaande lijn van peuters naar kleuters
- Ouders actief betrokken
- Cultuuronderwijs
- Gezonde school
- Engels vanaf groep 1
- Continurooster
Ons uitgangspunt is: iedereen kent elkaar. Alle leerkrachten kennen de kinderen bij naam, en de kinderen kennen alle medewerkers. Samen zijn wij de school, we zorgen voor elkaar en kijken naar elkaar om. Iedere leerkracht geeft sterke en leerzame lessen aan alle kinderen in de groep. Kinderen die meer aankunnen dan de gewone lessen, krijgen een uitdaging in de vorm van extra werk. Dit kan zijn; een andere taal leren, extra moeilijk rekenwerk (wiskunde in de bovenbouw) en speciale projecten. Maar ook kinderen die meer moeite hebben met het leren, krijgen de ondersteuning die zij nodig hebben. Doordat wij sterke leerkrachten én onderwijsassistenten op school hebben, is er altijd voldoende aandacht voor ieder kind!
Veilig klimaat
Wie bij ons door de gangen loopt, in de klassen kijkt of op het schoolplein is, zal het merken: er heerst rust en een prettige sfeer in de school. Er zijn duidelijke regels en afpraken waar iedereen zich aan houdt. Als er conflicten zijn, worden deze constructief uitgepraat en opgelost. We helpen kinderen dat zelf te doen. De werkwijze van 'De Vreedzame School' helpt ons hierbij. Door de rust en de veiligheid voelen kinderen zich fijn, en kunnen ze hun aandacht richten op het leren en groeien.
Van peuter naar kleuter
In ons gebouw is peuterspeelzaal Bommes van de Stichting Kindercentra Gorinchem (SKG) gevestigd. We werken veel samen en kennen dus de peuters al. Dit maakt de stap naar de Anne Frankschool heel gemakkelijk. Maar ook peuters die nog niet bij ons in het gebouw zijn geweest, voelen zich hier snel thuis.
Ouders actief betrokken
Veel ouders helpen in de school bij allerlei activiteiten. Bij de kleutergroepen is er 2x per week een 'sterk van start' moment: de ouders mogen dan met hun kind in de klas samen spelen. Vanaf groep 3 is er een aantal keer per jaar een 'sterk van start' week: in die week is er iedere ochtend de gelegenheid om een les van je kind bij te wonen en zelf te ervaren hoe het is in de klas.Daarnaast betrekken we ouders zoveel mogelijk bij het leren van hun kind, zodat zij ook weten wat en hoe er op school geleerd wordt. Er zijn meerdere keren per jaar gesprekken en natuurlijk staat de deur altijd open.
Cultuuronderwijs
Lekker zingen, een toneelstuk spelen, knutselen of tekenen, zingen en een muziekinstrument bespelen: dat wil toch iedereen? Op de Anne Frankschool kun je er zeker van zijn dat de kinderen hier meer dan voldoende tijd en aandacht aan besteden. Immers: the earth without art is just 'eh'.
Gezonde school
Als trotse drager van het keurmerk 'Gezonde school' vinden we gezondheid en bewegen een belangrijk onderwerp. We stimuleren het drinken van water en het eten van fruit. Drie keer per week krijgen de kinderen vanuit het EU schoolfruit-programma groente en fruit aangeboden. De ouderwetse traktatie voor het jarige kind hebben we afgeschaft. In de praktijk merkten we dat er teveel zoetigheid de school binnen kwam, en dat de traktaties steeds gekker en groter werden. 'WIe jarig is, viert feest' is ons uitgangspunt. En het is pas een feestje als iedereen mee kan doen. Iedere jarige staat natuurlijk de hele dag in het zonnetje, en trakteert de klasgenootjes op een extra leuke activiteit naar keuze. Zo kan iedereen meedoen en blijven we gezond!
Continurooster
We werken met een continurooster, dus lunchen we op school. Voor kinderen is het fijn om een aaneengesloten dag te hebben, waar ze ook met elkaar eten. Dit versterkt het groepsgevoel. Iedere schooldag is in alle groepen van 8.30-14.00u. Zo blijft er na schooltijd ook nog genoeg tijd over om te spelen.
8 jaar lang Engels
Jonge kinderen leren makkelijker een nieuwe taal. Daarom beginnen wij al in groep 1 met lesjes Engels. Spelenderwijs leren de kinderen de beginselen van de taal. In groep 7 en 8 krijgen de kinderen les van een vakdocent van de middelbare school. Dit is een goede voorbereiding op de vervolgstap het Voortgezet Onderwijs.
“Mijn leerlingen hebben veel plezier in de methode en er is geen angst om een vreemde taal te spreken. Ze leren supersnel!”
Werkomgeving
Kinderen in groep 1/2 krijgen de tijd en ruimte om te spelen, want spelen is leren! Ontdekken, uitproberen, je fantasie gebruiken, je vrij kunnen beweg:en, nieuwe ideeën bedenken, problemen leren oplossen en de wereld ervaren en waarnemen met alle zintuigen. De leerkracht heeft een belangrijke en stimulerende rol. Door doelgerichte instructie leren de kinderen stap voor stap bepaalde vaardigheden, zoals een vouwwerk maken of de volgorde van de cijfers. De leerkracht doet het voor, daarna samen, vervolgens oefenen de kinderen de vaardigheid met elkaar en tot slot kunnen ze het zelf! Om de ontwikkeling van taakgerichtheid te stimuleren, maken wij een onderscheid tussen de jongste kleuters in groep 1 en de oudste kleuters in groep 2. De oudste kleuters maken in een week drie verplichte taken. De taken vormen een weektaak, dat wil zeggen dat de kinderen zelf mogen beslissen wanneer zij de taken gaan doen, maar ze moeten aan het einde van de week gedaan zijn.Met behulp van Het Kindvolgmodel (ons observatiesysteem), volgen wij de kinderen in hun gehele ontwikkeling en bekijken we hoe elk kind zich ontwikkelt t.o.v. de leerlijnen.
(Leren) lezen:
Zorgen dat kinderen leren lezen, is de allerbelangrijkste taak van het onderwijs. Een goede leesstart begint niet pas in groep 3. Al in groep 1 en 2 leren kinderen kennis en vaardigheden die van invloed zijn op het leren lezen.In groep 3 werken we met de methode Veilig leren lezen aan het verder ontwikkelen van de technische leesvaardigheid. Vanaf groep 4 gebruiken we daar de methode Estafette voor. Technisch lezen is geen doel op zich, maar de vaardigheid die geautomatiseerd moet worden zodat tekstbegrip kan ontstaan. Vanaf de tweede helft van groep 4 wordt begrijpend lezen ook een belangrijk onderdeel van het lesaanbod. Door de methode nieuwsbegrip krijgen de kinderen iedere week informatie over een actueel onderwerp. Dat verhoogt de betrokkenheid enorm!
Rekenen:
Rekenen is net als lezen en schrijven een basisvaardigheid om je te kunnen redden in de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan omgaan met geld, rekenen met tijd en procenten als er een artikel afgeprijst is. Dit komt iedereen in het dagelijkse leven tegen.De methode 'getal & ruimte junior' helpt ons bij het aanleren van de rekenvaardigheden. Doordat er per week 1 doel centraal staat, is er gericht aandacht en tijd voor het bereiken van dat lesdoel.
Sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschap:
Je bent in de klas, thuis, op de wereld niet alleen. Iedereen heeft vaardigheden nodig om te leren omgaan met de ander maar ook met zichzelf. Wie ben ik, wat zijn mijn talenten, wat vind ik ingewikkeld, wat helpt me in een lastige situatie? De methode 'Vreedzaam' heeft in een doorgaande lijn van groep 1 tot groep 8 een aanbod, waardoor de kinderen wekelijks iets leren, ergens mee oefenen en hun sociale vaardigheden steeds verder ontwikkelen.
Meer informtie leest u hierover op de aparte pagina 'Vreedzaam' op deze website.
Wereldoriëntatie:
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Ze willen het onbekende ontdekken. De methode 'Blink' helpt de kinderen om de onderzoeker in henzelf wakker te maken. Er wordt thematisch gewerkt. In ieder thema krijgen de kinderen eerst informatie over een onderwerp, en passen deze vervolgens toe in een eindopdracht of onderzoek. Alles wat ze leren kunnen ze direct toepassen.
Bewegingsonderwijs:
Alle kinderen, van groep 1 t/m groep 8, hebben twee keer per week een les bewegingsonderwijs. De kinderen van groep 1 en 2 blijven op school en gymmen in het eigen speellokaal. De ene les wordt gegeven door de vakleerkracht, de andere les door de eigen leerkracht. Vanaf groep 3 lopen de kinderen 2x per week naar de gymzaal in de Johan van Egmondstraat, waar zij beide keren les krijgen van de vakleerkracht. Iedere donderdagmiddag na schooltijd is Gorinchem Beweegt ook aanwezig (voorjaar/ zomers op het plein, najaar en winter in de gymzaal) om lekker te sporten en bewegen met de kinderen.Als er genoeg animo is, doen we natuurlijk ook mee met zoveel mogelijk sporttoernooien!
Bijzonderheden
* een eigen mening vormen;
* ideeën en meningen te verwoorden en te beargumenteren;
* door discussiëren een oplossing te vinden waar iedereen het mee eens is;
* actief te luisteren, te overleggen en samen te werken;
* elkaars mening te respecteren;
* eigen verantwoordelijkheid te nemen;
* zichzelf te presenteren;
* zich te motiveren voor school en hun omgeving.
* op speelse wijze de werking van democratie te ervaren en om actief deel te nemen aan onze maatschappij (actief burgerschap).
Op de Anne Frankschool werken we samen aan een positief en veilig klimaat en aan democratisch burgerschap. We gebruiken daarvoor de methode 'Vreedzaam'.
De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap waarin kinderen een stem krijgen en zich gehoord en gezien voelen. En waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.Kinderen gaan hierdoor met meer plezier naar school. Daar heerst een klimaat waarin ze goed kunnen leren en werken.
Vreedzaam bestaat uit een interactieve lessenserie voor groep 1 t/m groep 8. De serie geeft houvast en zorgt voor continuïteit.
Ieder jaar staan er 6 thema's centraal, die in alle groepen tegelijkertijd behandeld worden. Doordat alle kinderen en leerkarchten tegelijk met het thema bezig zijn, zorgt dit voor verbinding op school.
We horen bij elkaar
Dit thema draait om groepsvorming en een positief klimaat in de klas. Samen met de leerlingen maken we afspraken over hoe we met elkaar omgaan. Leerlingen bedenken zelf taken en verantwoordelijkheden die ze uit kunnen voeren.
We lossen conflicten zelf op
Kinderen leren wat “conflict” betekent en wanneer dit een ruzie wordt. Ze ontdekken hoe je kunt reageren op een conflict. Kinderen leren zélf – met een eenvoudig stappenplan – hun conflicten op te lossen.
We hebben oor voor elkaar
Goede communicatie is de sleutel tot het oplossen en voorkomen van conflicten. We besteden aandacht aan de rol van misverstanden. We oefenen met het verplaatsen en inleven in een ander. En met actief luisteren en samenvatten. Zo leren we kinderen met misverstanden om te gaan.
We hebben hart voor elkaar
Om een positief klimaat te creëren in de klas en op school, is het van groot belang dat kinderen met gevoelens om kunnen gaan. Daarom besteden we aandacht aan twee belangrijke vaardigheden voor conflictoplossing: het herkennen en benoemen van eigen gevoelens, en het erkennen en accepteren van de gevoelens van een ander.
We dragen allemaal een steentje bij
Alle kinderen leveren een bijdrage aan de gemeenschap. Je bent met elkaar verantwoordelijk. Een belangrijk onderdeel van Vreedzaam is mediatie, het bemiddelen bij conflicten. Alle kinderen leren wat dit is. Daarnaast worden elk jaar kinderen uit groep 5 t/m 8 opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Het is een van de meest concrete uitwerkingen van het principe dat kinderen zelf verantwoordelijkheid hebben voor het klimaat op school. Tijdens de pauzes kunnen zij helpen bij een conflict van andere kinderen. Op een rustige plek in de school voeren zij een gesprek met de kinderen om hun conflict op te lossen.
We zijn allemaal anders
We leren kinderen om te gaan met verschillen van mening en verschillen in gewoontes, leefstijl, levensbeschouwing, leeftijd, sekse en cultuur. We werken aan tolerantie, acceptatie en waardering van de verschillen. Kinderen onderzoeken overeenkomsten en verschillen in hun familie, klas, school, omgeving van de school en de wereld.
Meer informatie is te vinden op onze website: www.annefrankschool-gorinchem.nl